Jag har genom Ären observerat en viss trend bland personer som hamnar i chefspositioner, nÀmligen chefens 3 stadier.
Â
En nybliven chef blir (all för) ofta rekryterad frÄn försÀljningspositioner som marknadsföring och liknande av nÄgon mÀrklig anledning. Detta hÀnder förvÄnande ofta och det verkar vara en stadig trend just bland kvinnor, nÄgot som kan vara anledningen till den kraftigt skeva fördelning av högre chefspositioner dÀr mÀn Àr i stor dominans. Detta leder till att mÄnga arbetsplatser fÄr dras med ett synnerligen kompetent sÀljchef som i allt för stor utstrÀckning saknar grundlÀggande ledar egenskaper. PÄ grund av denna brist pÄ erfarenhet att leda en arbetsstyrka brukar dom flesta nyblivna chefer hamna i stadie 1: Kompis Chefen.
Kompis chefen
Kompis Chefen Àr chefen som har svÄrt att ta steget frÄn arbetskamrat till chef och beter sig dÀrför fortfarande som kompis med sina anstÀllda. Detta leder till en lite oorganiserad och slapp arbetsmiljö som med största sannolikhet snart börjar visa symptom pÄ irritation och gnissel i maskineriet nÀr problemen börjar lÀggas pÄ hög och ingen riktigt tar tag i saken. Saker och ting faller och kompis chefen försöker förmÄ sina anstÀllda att skÀrpa till sig med diverse motivations dagar och rÀkfrossa pÄ krogen för dom anstÀllda. Har en förkÀrlek till att dela ut ansvar till sina favoriter utan nÄgon egentlig tanke pÄ kompetens eller erfarenhet. I slutÀndan fungerar Kompis chefen inte lÀngre och blir antingen uppsagd eller förvandlas till stadie 2: Tyrann chefen.
Â
Vanliga fraser frÄn kompis chefen: "Kom igen nu, vi Àr ett team!, Imorgon kan vi vÀl försöka ta tag i detta?, Visst det kÀnns tungt nu, men om alla hjÀlps Ät..., Vi kan vÀl rotera arbetsuppgifter lite sÄ alla kan?"
Tyrann chefen
Tyrann Chefen Àr chefen som i ett desperat försök att ordna upp röran efter Kompis Chefen ska kontrollera och styra allt. Tyrann Chefen brukar dyka upp nÀr en arbetsplats blivit helt oregerlig eller nÀr en stor del av arbetsstyrkan slutat pÄ grund av en osund arbetsmiljö. Ofta Àr det en högre chef som tagit Kompis Chefen i örat och begÀrt skÀrpning eller avsked. Allt ska kontrolleras i minsta detalj och personalen ska fan veta hut. Försovningar, sjuka barn och extra arbete pÄ sidan om bestraffas verbalt vid inkallning till chefens kontor och bara tanken pÄ nÄgot annat Àn finanserna i företaget Àr otÀnkbart. Ofta hamnar dom anstÀllda i klÀm mellan nedskÀrningarna i bÄde arbetstid material, ökade arbetsuppgifter och orimliga krav frÄn sin nya Tyrann Chef. Tyrann Chefen slÀpper inte ifrÄn sig nÄgot ansvar till nÄgon. FrÄn det hÀr stadiet kan Tyrann Chefen gÄ Ät bÄda hÄllen och antingen hamna tillbaka i Kompis Chefens destruktiva roll eller sta steget upp till Stadie 3: Ideal Chefen. Dom flesta fastnar dock i det hÀr stadiet.
Â
Vanliga fraser frÄn TyrannChefen: "Visst klarar vi oss med 3 man mindre, vi fÄr ta i lite mer bara, Varför kom inte du pÄ personal mötet i söndags?, HÀr jobbar vi, ska du ha rast kan du söka jobb nÄgon annan stans"
Ideal chefen
Ideal Chefen Ă€r chefen som kan balansera sina roller som marknadsförare med rollen som arbetsledare pĂ„ ett sĂ€tt som fĂ„r personalen att vara motiverade och fokuserade. Det Ă€r utan tvekan den svĂ„raste rollen, men om man bemĂ€strar den fĂ„r man en obotligt lojal arbetsstyrka. Ideal Chefen dirigerar sin personal med bestĂ€mdhet, men Ă€r lyhörd för deras Ă„sikter sĂ„ att personalen kĂ€nner att dom blir hörda och kan pĂ„verka. Ideal Chefen kan alla arbetsomrĂ„den pĂ„ arbetsplatsen genom erfarenhet eller intresse och kan nĂ€r som helst dyka upp för att förstĂ€rka eller motivera personalen om sĂ„ krĂ€vs. Inser sina egna begrĂ€nsningar och delar ut ansvar till kompetent och erfaren personal som Ă€r lĂ€mpliga för uppgiften. Det finns ingen egentlig anledning för en Ideal Chef att Ă„tergĂ„ till Tyrann Chefen eller Kompis Chefen, men det finns svackor dĂ„ Ă€ven Ideal Chefen annammar deras ovanor. Ăven Ideal Chefen Ă€r mĂ€nsklig trots allt.
Â
Vanliga Fraser frĂ„n Ideal Chefen: "Ăr Lisa sjuk, ok dĂ„ kommer jag in och sĂ„ försöker vi ringa in nĂ„gon senare nĂ€r folk har vaknat, Hur ser det ut pĂ„ din avdelning, behöver vi se över arbetssituationen inför sommaren? Jag kan glatt meddela att vĂ„r finansiella situation har förbĂ€ttrats avsevĂ€rt tack vare ert hĂ„rda jobb, sĂ„ dĂ€rför tĂ€nkte jag dela ut en liten bonus..."